Up’s and down’s

9 april 2019 - Lasseube, Frankrijk

De eerste wegwijzer - OrthezDe eerste camino signalen

Onze eerste wandeldag! Orthez naar de pelgrimsherberg in Sauveterre-les-Béarn. Het zou de eerste van vier inloopdagen zijn - vier keer ca. 15 km rustig inlopen voor de zware Pyreneeën etappe en met uitzicht op de Pyreneeën die steeds dichterbij kwamen klonk ideaal. Hemelsbreed bleek het al 18 km, over de weg (drukke B weg) 21 km en de pelgrimsroute volgend 23 km, dus die eerste dag rustig inlopen viel een beetje in het water. Letterlijk ook, maar daar kon onze informant niets aan doen 😊 We hebben een stuk de weg gevolgd, maar dat was zonder trottoir of begaanbare berm echt een risico. Toen het pelgrimspad de weg kruiste hebben we toch dat maar gevolgd. Vanaf dat punt was dat ook nauwelijks langer.

Het was een práchtige dag! Behalve dan dat het steeds harder ging regenen, dat we daardoor het beloofde prachtige uitzicht op de naderende Pyreneeën moesten missen en dat we steile etappes voor de kiezen kregen met spekgladde blubber. Het landschap was tóch prachtig en we hebben herhaaldelijk de slappe lach gehad. We waren ontzéttend blij met onze merinoshirtjes, onze stokken (zonder dat hadden we nog steeds onderaan die helling gestaan) en vooral onze fantastische regencapes (Decathlon) en wandelbroeken (ANWB) zijn veel geprezen.

Romeins brugje - hoeveel zullen we er nog tegen komen?Schuilen en een stempel scoren in een kapel in l’Hospitalet-d’Orion. Helaas is het stempel weg.Beeld van een pelgrim - l’Hospitalet-d’OrionKapelletje met een hoekje voor pelgrims. Helaas was het stempel ontvreemd ...Beetje veel regen en modder, Henny verliest de helft van haar stok en wij krijgen de slappe lachBeetje blubberigPrachtige zware paarden met veulensBeetje regen maar geen wind en zoooo mooi!Er zijn langs de route fruitbomen geplaatst speciaal voor de pelgrims!Sauveterre, we zijn er bijna ... pfff en dan deze trap 😅

Doordat de voorgenomen korte afstand vér overschreden werd, we behoorlijk steile hellingen in ruw terrein op en af moesten én we te weinig rustpauzes hebben genomen (geen koffie/lunch gelegenheid onderweg en met je kont in de natte blubber probeerden we eigenlijk juist te voorkomen), kwamen we behoorlijk uitgeput aan bij de auberge in Sauveterre-les-Bains. Die gesloten bleek. Al een tijdje zo te zien... De dame van de pharmacie bracht uitkomst: die belde iemand die 4 km verderop een pelgrimsonderkomen had. De dame in kwestie kwam ons ophalen en we kregen bij haar een zeer authentieke kamer. Ze bereidde ons een heerlijk maal en stak de open haard voor ons aan.

Osserein-Rivareyte (zuid v Sauveterre), nacht 2

Vandaag werden we getrakteerd op een fantastische dag, met een mooie route van slechts 12 km, schitterend weer, zon maar niet te warm én het beloofde mooie uitzicht op de Pyreneeën! De zware dag van gisteren zorgde wel dat we vandaag met een etappe van slechts 12 km nog moeite hadden, maar dat zal met een paar dagen wel weer beter gaan.

Wederom was de route heel goed aangegeven. Van een boer onderweg hoorden we dat we de eerste pelgrims waren dit jaar.
In Saint Palais werden we heerlijk ontvangen in de pelgrimsherberg door Belgische beheerders.
Was gedaan en opgehangen. In de supermarkt in het dorp hebben we lekker veel groenten en een blikje sardines in gepeperde olie gehaald en ‘thuis’ de maaltijd bereid. We werden uitgenodigd door de waard voor een aperitief, wat ontaardde in een warm samenzijn met nog een Franse pelgrim en een laat aangekomen Nederlandse peregrina.

Morgen 15 km naar Ostabat

Bij vertrek uitgeleide gedaan door de hostessBeetje tricky langs zo’n 80 km weg lopenPrachtige, zeer afwisselende routePyreneeën komen in zichtHeerlijke doorkijkjes

1. André Mevissen:
    Geweldig dames!
  2. Sanne Schouwenburg:
    Ik geniet mee! xx
  3. Elisabeth:
    9 april 2019
    Mooi verhaal en mooie foto's, herkenbare plekken komen voorbij. Heerlijk, jammer van het weer (wij hadden hitte!). Mooi vervolg! Bon Chemin
  4. Hannie Eland:
    10 april 2019
    Knap hoor, we leven met jullie mee dankzij dit leuke reisverslag.
  5. Tineke Roelfsema:
    10 april 2019
    Geweldig wat een mooi avontuur. En natuurlijk om te lezen wat jullie meemaken.
  6. Lisette Eilert:
    10 april 2019
    Leuk om te lezen! Heel veel succes en vooral lekker genieten!
  7. Nicole:
    10 april 2019
    Hey hallo wat leuk , jullie blog te lezen 😃 hoop dat jullie weer een fijne dag hebben gehad , Nicole de laat aangekomene 😃
  8. Stella:
    10 april 2019
    Pfff pittig die eerste dag zeg. De tweede dag klonk een stuk beter. Succes verder!
  9. Huberdien Sassen:
    10 april 2019
    De foto's zijn geweldig, het verhaal geeft een beeld dat niet alles vloeiend verloopt... Maar ook het om kunnen gaan met dat niet alles altijd volgens schema verloopt en dat er altijd mensen voor je klaarstaan !! Wens jullie heel erg veel succes op de verdere route !!!
  10. Anke:
    10 april 2019
    Leuk verhaal, pittige start zo. Veel plezier
  11. Marianne:
    10 april 2019
    Fijn weer met Karin op avontuur vanuit je luie stoel!
  12. Merel:
    11 april 2019
    Zo dan, gelijk voor de leeuwen geworpen!

Hopelijk de hele reis een blijvend voordeel van 'de eerste pelgrims zijnde'; lekker in de watten gelegd wordend bij alle rustplekken :)
  13. Annika:
    11 april 2019
    Stevig begin dus! Leukvdat jullie zo warm onthaald werden. Prachtige plaatjes. Ik geniet mee.
  14. Trees Fetlaar:
    11 april 2019
    Wat heerlijk om je verhaal te lezen.
    En jee wat een heftige eerste dag!!!
    Dat er maar veel mooie dagen volgen.... Veel slappe lach momenten en vooral genieten 😅
  15. Siem:
    11 april 2019
    Tjee, de avonturen en mooie ontmoetingen zijn al direct begonnen! 👍 Leuk om mee te lezen, keep posting!
  16. Pieter van den Berg:
    We zijn trots op jullie! Lieve groetjes Petra & Pieter
  17. Anneke:
    13 april 2019
    Hartstikke gaaf zeg, het lezen is al zo mooi en leuk😀👍
  18. Pieter Jan:
    5 mei 2019
    Jullie doen wat veel mensen denken te gaan doen..... Vaya con Dios💐