Kort maar prachtig

18 april 2019 - Torres del Río, Spanje

Vandaag een halve rustdag. We nemen het er van met een gemakkelijke, vlakke wandeling van Los Arcos naar Torres del Río. Eerst om de hoek van de herberg op het kerkplein even ontbeten bij een bar. De stoere kerk dateert uit de twaalfde eeuw.

We worden getrakteerd op dezelfde prachtige vergezichten, maar nu zijn de bergen aan weerskanten gehuld in regenbuien. Als de beide buien besloten hebben wie er wint in de competitie ons nat te maken, zijn wij al door onze regencapes beschermd een herberg in gedoken en nippen op ons gemak aan een groot glas muntthee. Het wordt al snel droger en we lopen nog een kleine kilometer naar de geboekte albergue om deze keer weer eens  onderbedden te bemachtigen. Een serieus makkelijk dagje van maar 12 km in bijna 2 uur.

In Torres del Río vinden we om de hoek van onze albergue een mooie romaanse kerk uit de twaalfde eeuw, die vroeger een funeraire kapel en lichtbaken van de Jakobsroute was.

Volgens sommige historici zou de Santo Sepulcro van Torres del Río het werk kunnen zijn geweest van de ridderorde der tempeliers. Deze bewering heeft men niet kunnen bevestigen, maar omgeeft dit bouwwerk met een waas van geheimzinnigheid. De kerk werd gebouwd naar het voorbeeld van de Heilige Grafkerk van Jeruzalem, waarbij de islamitische kennis werd aangepast aan de bouwwijze van de christenen.

De kerk van Santo Sepulcro heeft een achthoekig grondplan en is een zeldzaam voorbeeld van de middeleeuwse kunst, aangezien tegenover de horizontale lijnen en de zwaarlijvigheid die de romaanse bouwstijl kenmerken, in deze tempel verticale lijnen de overhand hebben.

Casa de la abuela - het huis van mijn oma, herberg in Los ArcosOp het kerkplein even ontbijten.We wandelen door Santos naar Torres del RioTorres del RíoDe kerk in Torres del RíoUitzicht vanuit onze kamer in de herberg in Torres del Rio

1. Jacqueline:
    18 april 2019