16.4 Ciraukui 19,94km

17 april 2019 - Cirauqui, Spanje

Nog voor 6 uur zijn de meesten op de slaapzaal al uit bed en aan het inpakken. Wij doen lekker rustig aan, hoeven niet ver, 16km of zo. We vertrekken rond half 9 en willen ontbijten in het eerstvolgende  dorpje, maar dat is uitgestorven. Tweede dorpje ook. Daar vonden we in ieder geval een bakker open en genieten van een simpel ontbijt op een bankje in de zon voor de kerk.

Vertrek uit UtergaVertrek uit UtergaMaruzábal, alles geslotenObaños

De route van vandaag is weer schitterend mooi. We lopen over een soort rug, vanwaar we uitzicht hebben op de prachtige dorpjes tegen heuvels, bergen en in dalen, tussen de velden met koolzaad, gerst en zonnebloemplantjes.

In het schitterende stadje Punta la Reina na 8,29 km (okee, we zijn eerst 1,5 verkeerd gelopen) vinden we lekker koffie.

Even verderop worden we achterna gehold door iemand die vraagt of we een stempel willen in ons pelgrimspaspoort. Je altijd leuk. Hij wenkt dat we moeten volgen en loodst ons de prachtige kerk binnen. Dan wijst hij ons het beeld van sint Jacob. Oh ja das waar ... het is een goede pelgrimsgewoonte de voeten van sint Jacob aan te raken of zelfs te kussen. Dat laatste gaat me iets te ver.

We scoren nog een mooi pelgrimsatmbandje en verlaten Punta de Reina over de prachtige brug.

4F0BF468-2993-4DD5-B09C-34477DB7C6D66AD5600D-2A05-4A3A-BF76-6D001532DEA3Voet aanraken van Sint Jacob84DA469E-05AB-4215-953F-B2562ADBA1E0D28CF08E-7E94-4452-A858-5F4A1340F2F48621B55A-0D7C-416C-8F55-AED06995798A

Er wacht ons nog maar een klein stukje naar de eerst mogelijke herberg in Mañeru. We hebben eigenlijk nog geen zin om te stoppen dus we besluiten een dorpje verder te gaan. Na een heel pittige klim zien we tussen de olijfbomen door het dorpje Ciraukui liggen, hoog op een heuvel. We gaan er nog even bij zItten om te genieten van het schitterende uitzicht.

Die avond eten we in de gewelfde catacomben van de herberg een heerlijk simpele voedzame maaltijd. De andere pelgrims vertrekken alweer vroeg en als we om 10 over 9 op onze slaapzaal komen, is alles al donker 😅

MañeruEn daar ligt Cirauqui in de verteTussen de olijfbomen zien we Cirauqui liggen

1. Hannie Eland:
    18 april 2019
    Prachtig, zo te zien wordt het weer al wat beter😄