28.4 Ultreia!

28 april 2019 - Castrojeriz, Spanje

Vandaag de derde week volgemaakt met nog eens 21,5 km. Niet te geloven dat we al drie weken onderweg zijn.

Nog eens een schitterende dag die fris begon maar met stralend blauwe lucht en schitterende route. Paar keer klimmen en dalen maar grotendeels op ca. 900-950 meter hoogte vrij vlak gelopen over gravelwegen. Als je deze hoogvlakte zou moeten lopen in de zomer of in regen dan heb je er een flinke kluif aan denk ik. Wij kregen dit kadootje: 11-18°, nagenoeg windstil en zon. Perfect wandelweer.

Na 11 km vonden we in het prachtige dorpje Hontanas de eerste koffie en rustplaats op het pleintje bij de kerk met de mooie naam Iglesia de Nuestra Sistera de la Concepción. Ik geniet nog even van de knuffelmomentjes die ik toegediend krijg van twee honden.

We hebben het er even van genomen en ook meteen een tosti gegeten, want hierna kwam er weer 9,5 km niets tot het einde van de etappe.

Na dit prachtige stille dorp gaan we terug de hoogvlakte op. Na een kilometer of vijf, na weer een klim, kijken we over de rand als we bovenaan zijn en zien we wat lijkt op een fata morgana: een bestelbus met een tafel ervoor en iets wat lijkt op fruit. Jawel hoor: een paar Nederlandse camperaars die daar staan met hun met bloemen versierde camperbusje en koffie, thee, fruit, cakejes en gekookte eieren. Alles voor donativo, vrije donatie, speciaal voor de pelgrims. Wat een welkome tractatie! Twee stoelen met vachtjes er in, heerlijk want als je even stil staat is het best fris daar boven. We genieten en ik neem mij voor ook zoiets te doen in de toekomst - net op een plek waar je het het minst verwacht en het meest nodig hebt. Je kunt ze vinden op instagram onder de naam

Uitgerust en bijgetankt gaan we op weg naar Castrojeriz. Twee kilometer daarvoor passeren we de ruïnes van het klooster van San Antón. Voor ons komen de ruines van het klooster van San Antón in het zicht. De weg voert onder de Gotische bogen door, waar de zandstenen heilige beelden bijna tot gruis vergaan zijn. Vroeger zaten hier Franse Monniken die vooral het Antoniusvuur bestreden. Deze ernstige aandoening veroorzaakte hoge koortsen, misvormingen en vaak stierven mensen er aan. Het werd veroorzaakt door het giftige moederkorn, een zwarte schimmel die vaak in granen voorkwam. Dat was ook een geneesmiddel (nu nog in de homeopathie). De impact die deze ziekte had op de middeleeuwse samenleving kunnen we ons nu haast niet meer voorstellen.

De Gothische bogen waar de Camino onder doorloopt zijn een symbool voor de Camino Frances, net zoals de Arc van Capara dat is op de Via de la Plata.

In Castrojeriz aangekomen vonden we een leuke albergue waar we ons gemak ervan nemen in de zon. Of eigenlijk uit de zon 😊

Frisse ochtend, prachtig landschap, veel vogels90C0F18C-F9CD-4659-AB4D-A3857C8E0268ECD87E1A-E4C5-4AD0-9DBA-0F12388A8797EC5E291C-8BBD-42BB-A0F5-225823383B5CIneens doemt er een dorpje op: HontanasHontanasDC8DEFE0-83D2-414A-A090-653DE091CDBBAD8232AC-1669-4D8C-93A3-F9DE7C881B3CEC5E291C-8BBD-42BB-A0F5-225823383B5C94692808-E3F2-419F-93B2-21131E955858Fata morgana? Nee echt! Koffie, fruit, cakejes en eieren voor pelgrims, alles donativo 🙏🏻6A20B774-DDB5-471A-B349-9F8EC1AF06F2F5E4086D-F6D0-418A-A7CA-6A7B2354106DC0CAFC11-4F3F-49A7-8AF4-1BFBD6947484San Antón kloosterruïneCastrojerizCastrojeriz, Albergue de peregrino Ultreia

1. Tineke Roelfsema:
    28 april 2019
    Ik krijg gewoon de kriebels om ook te gaan lopen
  2. Siem:
    28 april 2019
    Like! :-) Weer bijgelezen en zo leuk om op deze manier beetje mee te reizen. Bewondering dat je zo ver kunt lopen!!! 👍
  3. Elisabeth:
    29 april 2019
    Heerlijk verhaal weer en mooie foto's mooi om te zien dat bij jullie alles nog zo groen is :) Bij ons in 2015 alles geel, blond bruine etc. Ik vond het mooi, sowieso de Meseta het mooiste van mijn 2400km En wij liepen daar met 38 graden. Heerlijk om zo weer met jullie mee te lopen! Dank dank!
  4. Janneke van der Kooi:
    29 april 2019
    Wat een leuk avontuur en fijn dat alles zo goed ver..loopt👣👣👣