23.4 De donkere luchten tussen kunstenaarsstadje Belorado en Villafranca Montes de Oca

23 april 2019 - Villafranca Montes de Oca, Spanje

Het is net voor acht uur als we ons hostel uit lopen. In verband met de slecht weer voorspellingen is ons doel vandaag slechts 12 km verderop. In noodweer een berg over van 1162 meter doen we niet voor de lol dus we klimmen tot slechts 965 en dalen dan lichtjes naar het dorpje Villafranca Montes de Oca.

De hoeveelheid pelgrims is inmiddels uitgedund. We ontmoeten tijdens de koffiestop in Villambistia de Belgische zussen weer die we al eerder ontmoetten. Zij verwachten net als wij donderdag in Burgos aan te komen en vrijdag daar door te brengen. We spreken af samen daar wat te eten. De lucht dreigt en het wordt steeds kouder. We stijgen en stijgen en trekken onze regencapes aan tegen de snijdend koude wind. Dat maakt het een stuk comfortabeler. De wind neemt ook vlagen regen mee van de bui die ons eigenlijk net niet te pakken krijgt.

Na de semana Santa (week voor Pasen) en Pasen zelf heeft deze regio vandaag alweer een vrije dag: 'Dag van Castilië en León' (Día de Castilla y León). De Slag bij Villalar (23 april 1521) wordt herdacht, waarbij een groep Castiliaanse opstandelingen verpletterend werd verslagen door koning Karel I van Spanje. Elke drieëntwintigste april wordt de opstand van de comunidades herdacht met verschillende ceremonies.

Wij duiken het Hotel/Albergue in - ziet er perfect uit en schijnen goed eten te hebben. Het eerste klopt, en het tweede weten we niet want zo onbeschoft onvriendelijk als in dit restaurant zijn we nog niet eerder behandeld en voor vegetariërs hebben ze een koude salade of spaghetti met tomaat, je mag gewoon twee voorgerechten nemen. Maar wel het volle pond betalen. Nou nee dame, dan gaan deze pelgrims wel ergens anders eten 😊

Belorado is vol met echt schitterende muurschilderingen!

Op een muur staat geschreven: loop en kijk na 50 meter om... en dan zie je dit!!Schitterende muurschilderingen!We verlaten Belorado via de brug over de Río Tirón.Ah daar worden die wolken gemaakt!Monasterio de San FelicesToch maar niet de berg Montes de Oca over vandaag ...Dreigende luchten en fikse wind en regenvlagenVlak voor Villafranca Montes de Oca passeren we dit serene stroompjeZiet er goed uit, die pakken we!F189177C-4371-4599-BA7C-A2F041EE17EF

1. Pamela van vliet:
    23 april 2019
    akelig dat jullie zo behandeld zijn. hoop dat het eten ergens anders lekker was :)